Η αξία της αυτοεκτίμησης 

Η συζήτηση γύρω από την αυτοεκτίμηση συνεχίζεται με αμείωτη ένταση. Για δεκαετίες ο όρος αυτοεκτίμηση έχει υπάρξει μια καραμέλα σχετικά με το πως μπορούμε να ζούμε την καλύτερη εκδοχή της ζωής μας καθώς επίσης και πως να ενσαρκώσουμε το ευ-ζην. Η θεωρία γύρω από την προσωπική ανάπτυξη μας υπενθυμίζει συνεχώς ότι το να χτίσουμε μια υγιή βάση αυτοεκτίμησης  είναι το κλειδί για μια ζωή που μας γεμίζει. Ποια είναι λοιπόν η μαγεία πίσω από την αυτοεκτίμηση; Όλα εξαρτώνται από τον τρόπο που αυτή διαμορφώνει την οπτική για τη ζωή μας.

Τα Βασικά της Αυτοεκτίμησης 

Ο λόγος που η αυτοεκτίμηση έχει καλλιεργήσει και διατηρήσει τη φήμη ότι είναι ένας από τους σημαντικότερους, αν όχι ο σημαντικότερος, παράγοντας στην εξέλιξη ενός ατόμου είναι ότι έχει αποδειχθεί μέσω μελετών πως έχει σχέση με την ευημερία και πως την επηρεάζει άμεσα. Αυτός δεν είναι ο στόχος για τον οποίο αγωνιζόμαστε όλοι; Το να ζούμε μια ζωή που μας κάνει να αισθανόμαστε καλά μοιάζει να είναι ο υπέρτατος στόχος. Είτε εστιάζουμε στην προσωπική ανάπτυξη είτε στη σεξουαλική μας ζωή, το να αισθανόμαστε καλά αποτελεί προτεραιότητα.

Η παγίδα βρίσκεται στο γεγονός ότι το να νιώθεις καλά και να διατηρείς την ευημερία σου εξαρτάται από την ποιότητα της διαρκούς στάσης σου και από τα πιστεύω σου. Το ταξίδι είναι ο στόχος, όπως λένε. Το να έχεις υψηλή αυτοεκτίμηση είναι ένα εσωτερικό εργαλείο το οποίο μπορεί να σε βοηθήσει να βλέπεις τα πράγματα φωτεινά καθόλη τη διάρκεια του ταξιδιού σου.

Με λίγα λόγια, η αυτοεκτίμηση σχετίζεται με τη συνολική αίσθηση ενός ατόμου για την αξία και την πολυτιμότητα του. Ξοδεύουμε πολύ από το χρόνο μας ανησυχώντας για τις σχέσεις μας με τους άλλους, όμως ας αναλογιστούμε αν αφιερώνουμε αρκετή σκέψη και προσπάθεια στη σχέση μας με τον Εαυτό μας; Το επίπεδο της αυτοεκτίμησης σου μπορεί να ερμηνευθεί ως μια ξεκάθαρη ένδειξη του πόσο συμπαθείς τον εαυτό σου. Πάρε μια στιγμή και αναλογίσου ποια είναι η στάση σου απέναντι στον εαυτό σου. Τον εγκρίνεις ; Εκτιμάς αυτό που είσαι και αυτά που προσφέρεις; Αυτές είναι ερωτήσεις που συνήθως απαντάμε σε σχέση με τους άλλους. Όταν όμως βάλεις τον εαυτό σου στην ηλεκτρική καρέκλα, τί ανακαλύπτεις;

Υπάρχει μια πληθώρα παραγόντων που επηρεάζουν την αυτοεκτίμηση. Γι’ αυτό είναι απαραίτητο να παρατηρήσουμε λίγο καλύτερα την εμπειρία όπως τη βιώνουμε μέσα μας. Μερικοί από τους καθοριστικούς παράγοντες των επιπέδων της αυτοεκτίμησης περιλαμβάνουν:

  • Εμπειρίες Ζωής
  • Γονίδια
  • Ηλικία
  • Προσωπικότητα
  • Κοινωνικές Συνθήκες
  • Σύγκριση του εαυτού μας με τους άλλους
  • Σκέψεις

Αυτά είναι μόνο μερικά από τα πολλά συστατικά του μείγματος της αυτοεκτίμησης. Το πιο σημαντικό πράγμα που μπορούμε να συμπεράνουμε από αυτό το δείγμα είναι το γεγονός ότι κάποιοι παράγοντες είναι μεταβλητοί. Η αυτοεκτίμηση δεν είναι πάγια. Έχεις τη δύναμη να βελτιώσεις την αυτοεκτίμησή σου σε οποιοδήποτε στάδιο της ζωής σου. Αν εξετάσουμε τη δομή της αυτοεκτίμησης κάτω από το μικροσκόπιο, ανακαλύπτουμε ότι είναι ένας συνδυασμός του τι αισθανόμαστε, σκεφτόμαστε και πιστεύουμε για τον εαυτό μας. Το εμπόδιο είναι ότι τα πιστεύω μας συχνά βρίσκονται βαθιά ριζωμένα και οι σκέψεις μας μπορεί να είναι περίπλοκες. Τα καλά νέα, ωστόσο, είναι ότι μπορούμε να αλλάξουμε μορφή στα πιστεύω μας και να δουλέψουμε τις σκέψεις μας ώστε να εξυπηρετούν αυτές εμάς και όχι το αντίθετο.

Είναι απαραίτητο να κατανοήσουμε τη φύση της αυτοεκτίμησης και τον τρόπο που μπορεί να μας βοηθήσει να βελτιώσουμε την ποιότητα της συνολικής εμπειρίας μας. Αντί να ενισχύουμε την λανθασμένη ιδέα ότι η αυτοεκτίμηση είναι απλώς ένα προσωπείο αυτοπεποίθησης, μπορούμε να δουλέψουμε σε ατομικό επίπεδο ώστε να αναπτύξουμε αυθεντική υψηλή αυτοεκτίμηση στον πυρήνα μας και να την αφήσουμε να ενισχύσει τη λάμψη μας.

Οφέλη της Υψηλής Αυτοεκτίμησης

Η αυτοεκτίμηση δεν είναι ο μοναδικός τρόπος που κατανοούμε τον εαυτό μας, αλλά είναι ένα χρήσιμο όπλο στη φαρέτρα μας. Το να καλλιεργείς υψηλή αυτοεκτίμηση που είναι αυθεντική και σύμφωνη με τον εαυτό σου όπως τον γνωρίζεις μπορεί να ενυσχύσει την ευεξία σου και να σε οδηγήσει σε μια αγνή εμπειρία άνθησης.

Τα οφέλη που θα κερδίσεις από το χτίσιμο της υψηλής αυτοεκτίμησης είναι υποκειμενικά αφού η εμπειρία σου είναι μοναδική. Μερικά από τα ευεργετήματα που μπορεί να παρατηρήσεις σε διάφορους τομείς της ζωής σου περιλαμβάνουν:

  • Αίσθηση πληρότητας και νοήματος στη ζωή σου καθως επίσης και στη διαδικασία ανάπτυξης.
  • Αυξημένη επιθυμία να είσαι ο αληθινός εαυτός σου. Αποφασίζεις με βάση τις ανάγκες και τις επιθυμίες σου. Προσαρμόζεσαι συνειδητά στα αιτήματα των άλλων μόνο όταν το νιώθεις σωστό.
  • Αισθάνεσαι μεγαλύτερη άνεση και αυτοπεποίθηση να μιλάς για την αλήθεια σου και να εκφράζεις τις ανάγκες και τα θέλω σου.
  • Μεγαλύτερη διαύγεια όσον αφορά στο να βλέπεις τον κόσμο ρεαλιστικά, να αποδέχεσαι τον εαυτό σου και τους άλλους, και να εστιάζεις στις προτεραιότητες σου.
  • Περισσότερο σεβασμό και αγάπη μέσα στις σχέσεις.
  • Εκτιμάς το παρόν.
  • Αγκαλιάζεις όλο το φάσμα των συναισθημάτων, τόσο τα θετικά όσο και τα αρνητικά, και τα εκφράζεις με έναν υγιή τρόπο.
  • Αναπτύσσεις την ικανότητα σου να ακούς, να απορροφάς και να μετατρέπεις την κριτική ή τα σχόλια χωρίς να τα παίρνεις προσωπικά.

Το να επενδύεις χρόνο και ενέργεια στο να αυξήσεις τα επίπεδα της αυτοεκτίμησής σου είναι ένα εγχείρημα που αξίζει τον κόπο και θα σε ωφελήσει μακροπρόθεσμα.

Πώς να τονώσεις την αυτοεκτίμησή σου

Όπως με όλες τις ασκήσεις στην προσωπική ανάπτυξη, το να τονώσεις την αυτοεκτίμησή σου είναι κάτι που μπορείς να δουλέψεις τόσο μόνος σου όσο και με τη βοήθεια κάποιου. Το να επιστρατεύσεις τη βοήθεια ενός ψυχολόγου, συμβούλου ψυχικής υγείας, Life Mentor ή να κάνεις ψυχοθεραπεία online μπορεί να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου μπορείς να εξερευνήσεις την αυτοεκτίμησή σου ενώ η εμπειρία σου καθρεφτίζεται σε μια συμπληρωματική ματιά. Σε κάθε περίπτωση, είναι χρήσιμο να παίρνεις τη συνειδητή απόφαση να βελτιώσεις την αυτοεκτίμησή σου.

Καθώς προετοιμάζεσαι να τονώσεις την αυτοεκτίμησή σου, βεβαιώσου πως έχεις ελέγξει τη διάθεση σου. Να θυμάσαι, ο τρόπος που αντιλαμβανόμαστε τα πράγματα είναι το κλειδί για να κατονοήσουμε τι αλλαγές και τις μετατροπές που χρειάζεται να κάνουμε για να επιτύχουμε την αίσθηση της ευημερίας. Προκειμένου να αυξήσεις τα επίπεδα της αυτοεκτίμησης σου, είναι σημαντικό :

  • Να έχεις επίγνωση. Να εξασκείς την αυτογνωσία σου, να είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου και να παρατηρείς πως μιλάς σε εσένα.
  • Να αλλάξεις την προσωπική σου αφήγηση. Αναγνώρισε την ιστορία που λες για τον βαθύτερο εαυτό σου. Παρατήρησε τις αυτόματες αρνητικές σκέψεις που εμφανίζονται και ξεκίνησε να τις σταματάς σκόπιμα και να τις αναδιατυπώνεις. Δημιούργησε μια ιστορία που εξυπηρετεί αυτό που θέλεις να είσαι.
  • Να απαλλαχθείς από την καταπιεστική συνήθεια να συγκρίνεις τον εαυτό σου με τους άλλους. Αποτελεί κοινωνική παγίδα από την οποία μπορείς να απελευθερωθείς. Διοχέτευσε αυτή την ενέργεια στην αποδοχή του εαυτό σου.
  • Να αγκαλιάσεις τις δυνάμεις σου. Ψάξε βαθειά, βρες τα πράγματα που σε κάνουν να νιώθεις καλά και άφησε τον εαυτό σου να λάμψει. Πότε νιώθεις καλύτερα με τον εαυτό σου; Εντόπισε το και κάνε το πιο συχνά.
  • Να κάνεις τη φροντίδα για τον εαυτό σου προτεραιότητα. Δημιούργησε μια ρουτίνα ή μια σειρά ασκήσεων που θα σε βοηθήσουν να φορτίσεις τις μπαταρίες σου. Σκέψου να αναδιοργανώσεις τη ζωή σου έτσι ώστε να προσφέρεις στους άλλους από το πλεόνασμά σου.
  • Να θυμάσαι, ότι δεν είσαι οι εκάστοτε συνθήκες στις οποίες βρίσκεσαι. Η αξία σου υπάρχει. Δεν βασίζεται σε τίποτα εξωγενές.
  • Να συγχωρείς τον εαυτό σου και τους γύρω σου. Κάνε το φορτίο σου πιο ελαφρύ και καλωσόρισε την κάθε μέρα με ευγνωμοσύνη και συμπόνια.

Συμπέρασμα

Η αυτοεκτίμηση είναι ένα εργαλείο που θα σε βοηθήσει να ανθίσεις και να ζήσεις μια ζωή γεμάτη νόημα. Παρατήρησε πόσο εκτιμάς τον εαυτό σου, θεμελίωσε τη συνειδητή αυτογνωσία και επίτρεψε στην ανώτερη αυτοεκτίμησή σου να μεταμορφωθεί σε αγάπη για τον εαυτό σου που ξεχειλίζει σε όλους τους τομείς της ζωής σου.