Βλεπεις μια τιγρη μπροστα σου;

Τοτε γιατι εισαι αγχωμενος;

Anxiety management with george lagios life mentor

Το στρες μας επηρεάζει όλους και μέχρι έναν ορισμένο βαθμό είναι πράγματι μια φυσιολογική αντίδραση σε ένα έντονο ερέθισμα ή μια πρόκληση. Έχεις ποτέ νιώσει να σου κόβεται η ανάσα , να χτυπάει πολύ δυνατά η καρδιά σου, να ιδρώνεις , να φοβάσαι πως θα λιποθυμήσεις ή ίσως και θα πεθάνεις; Αν ναι, τότε δεν είσαι ο μόνος. Εκατομμύρια άνθρωποι υποφέρουν από κάποια μορφή άγχους.

Αν αντιμετωπίζαμε μία τίγρη που θα βρισκόταν μπροστά μας τότε αυτόματα θα ενεργοποιούταν το γνωστό fight or flight or freeze. Αυτό είναι μια πρωτόγονη αντίδραση και σχετίζεται με την εξέλιξη του ανθρώπινου είδους. Το σώμα μας προετοιμάζεται για την επιβίωση του. Ωστόσο, αν περπατάμε στον δρόμο και ξαφνικά το σώμα μας αρχίζει να έχει όλες τις αναμενόμενες αμυντικές αντιδράσεις χωρίς υπαρκτό κίνδυνο πουθενά, τότε κάτι άλλο προφανώς συμβαίνει. Ας πάρουμε ως παράδειγμα τη γενική αγχώδη διαταραχή. Αυτή επηρεάζει γύρω στο 3-5% του γενικού πληθυσμού σε κάποια στιγμή στο σύνολο της ζωής του. Η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή χαρακτηρίζεται από συνεχές, υπέρμετρο άγχος και ανεξέλεγκτη ανησυχία σε διάφορους τομείς που συνοδεύονται από ανάλογα ψυχολογικά και σωματικά συμπτώματα. (American Psychiatric Association, 2013).   Η γενικευμένη αγχώδης διαταραχή στις μέρες μας θεωρείται μία από τις πιο χρόνιες, κοστοβόρες και επιβλαβείς ψυχικές διαταραχές που μάλιστα συνοδεύεται από κοινωνικό, επαγγελματικό και οικονομικό βάρος (Tyrer & Baldwin, 2006). Γενικά, το πιο σύνηθες σωματικό εύρημα στους ασθενείς με αγχώδεις διαταραχές είναι η αυξημένη μυική ένταση που μπορεί να είναι συνοδευόμενη από τρέμουλο, τίναγμα, μυικούς πόνους, εφίδρωση, ναυτία ή διάρροια και υπερβολικές αντιδράσεις σε αιφνίδιους θορύβους.

Αυτός είναι μόνο ένας τύπος άγχους.Υπάρχει ακόμη το κοινωνικό άγχος, η ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή, οι κρίσεις πανικού, οι φοβίες, το μετατραυματικό στρες και άλλα. Από όπου και αν προέρχονται μπορούν να δημιουργήσουν τεράστια δυσφορία και να κάνουν αρκετές πτυχές της καθημερινότητάς μας δυσλειτουργικές. Μερικοί άνθρωποι έχουν τον φόβο να μιλήσουν ή να φάνε μπροστά σε άλλους σε επίσημες και μη περιστάσεις, πράγμα το οποίο θα μπορούσε να εξατομικευτεί σε μια κατάσταση, όπως η κοινωνική φοβία. Μερικοί άνθρωποι δεν μπορούν να αποδώσουν όταν έχει σημασία. Απλά και μόνο η σκέψη της επίκρισης ή της απόρριψης τους μουδιάζει! Είναι πραγματικά απογοητευτικό να έχει κάποιος τις δεξιότητες ή τη γνώση ή και την ικανότητα να είναι αποτελεσματικός και να αφήνει το άγχος να στέκεται εμπόδιο. Όποιες κι αν είναι οι αιτίες, πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονται να εργαστούν, να κοινωνικοποιηθούν και να είναι λειτουργικοί. Το αίσθημα του άγχους υπερνικά, τους κατακλύζει και αισθάνονται τη ζωή τους αφόρητη.

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ:

Προσωπικά, έχω βιώσει το άγχος για πολλά χρόνια στη ζωή μου. Όταν ήμουν 30 χρονών πήγα στο νοσοκομείο υποφέροντας από οξύ στομαχικό πόνο. Ύστερα από γαστροσκόπηση διαγνώστηκα με οξύτατη γαστρίτιδα. Αναλογίστηκα αρκετά για το τι  μου συνέβη. Ποιος ήταν ο πραγματικός λόγος; Σίγουρα, η αιτία ήταν το άγχος, αλλά γιατί; Πώς συνέβη αυτό; Η ιατρική μου κατάσταση αντανακλούσε και αποτύπωνε την συναισθηματική μου κατάσταση. Τότε εργαζόμουν πολύ σκληρά ως χρηματιστής και το μοναδικό πράγμα που με έκανε να νιώθω καλά με τον εαυτό μου ήταν η απόκτηση χρημάτων. Έτσι αντιλαμβανόμουν την επιτυχία. Νόμιζα πως τα χρήματα ήταν το εισιτήριο για την ευτυχία. Όπως αποδείχτηκε όμως, η δική μου μόνιμη κατάσταση άγχους δεν ήταν το εισιτήριο για μια καλή ζωή, αλλά απεναντίας για την  κακή ψυχοσωματική μου κατάσταση. Το σωματικό μου πρόβλημα ήταν στην ουσία απόρροια της πνευματικής μου δραστηριότητας. Τι σημαίνει αυτό; Οι σκέψεις μου δημιουργούσαν υπερβολική ανησυχία που τελικά κατέληξε σε γαστρίτιδα. Στην ουσία, εγώ είχα δημιουργήσει το πρόβλημά μου.

Με την πάροδο των χρόνων, είχα την ευκαιρία να συζητήσω γι’ αυτό το θέμα με άλλα άτομα του οικονομικού χώρου και παρατήρησα πως το 99% αυτών είχαν ανάλογες εμπειρίες σοβαρών ψυχοσωματικών συμπτωμάτων προκαλούμενων από στρες. Μάλιστα, έφταναν στο σημείο να υιοθετήσουν ανθυγιεινές συμπεριφορές για να αντιμετωπίσουν το στρες, όπως είναι η κατάχρηση αλκοόλ, η χρήση ναρκωτικών ή και σεξουαλικοί εθισμοί. Με την πάροδο των χρόνων αναλογίζονταν αν είχαν επιλέξει το σωστό μονοπάτι, κυνηγώντας τη μεγαλύτερη απόδοση μιας επένδυσης, με το να είναι μόνιμα αγχωμένοι μέρα-νύχτα μ αυτή τη σκέψη, με το να αισθάνονται όλο και περισσότερο άγχος ή φόβο για το μέλλον ξεχνώντας όλους τους άλλους τομείς της ζωής τους, όπως αυτόν του συζύγου, του φίλου, του υιού ή της κόρης, του ταξιδευτή ή του εθελοντή. Ακόμη και οι παθολογικές καταστάσεις δε στάθηκαν αρκετές γι αυτούς ώστε να συνειδητοποιήσουν πως πρέπει να σταματήσουν. Βρίσκονταν σε συνεχή άρνηση και συνέχιζαν να ενισχύουν και να ενδυναμώνουν τον ίδιο φαύλο κύκλο. Αυτό είναι μία θλιβερή ιστορία που για όσους μπορούν να θέσουν τα πράγματα υπό νέα προοπτική η κατάληξη δεν είναι και τόσο θλιβερή! Η ψυχοθεραπεία online ή από κοντά, είτε είναι γνωσιακή συμπεριφορική, ψυχανάλυση, συστημική ή οποιαδήποτε προσεγγίση ανάλογα το εκάστοτε ζήτημα, αποδεικνύονται μέσα απο έρευνες, καταλυτικές στην ψυχική ηρεμία μας.

Τι μπορούμε να κάνουμε;

Δε χρειάζεται να μάθεις να ζεις με άγχος. Υπάρχουν αρκετές τεχνικές που θα σε βοηθήσουν να αντιμετωπίσεις επιτυχώς τις στρεσογόνες καταστάσεις. Οι προκλήσεις είναι μέρος της ζωής μας, αλλά μπορείς να μάθεις να τις προβλέπεις και να είσαι κατάλληλα προετοιμασμένος. Δε θα αφήσουμε το άγχος να κυριαρχήσει! Θα σε καθοδηγήσω βήμα βήμα, ώστε να μάθεις πως να διαχειρίζεσαι το στρες. Μαζί θα οικοδομήσουμε ένα πλέγμα απαραίτητων δεξιοτήτων και θα αναγνωρίσουμε τους υγιείς τρόπους να διαχειριζόμαστε το στρες. Κυρίως όμως, θα αναδομήσουμε δυσλειτουργικές ή διατρεβλωμένες σκέψεις. Αποκατάστησε την εσωτερική σου ηρεμία και γαλήνη, γίνε ξανά ήρεμος και απόκτησε τον έλεγχο της ζωής σου!